Därför är ditt “Varför?” så viktigt

Brand Purpose är en kostnadsfri e-bok som visar hur du lägger grunden till ett starkt varumärke, och hjälper dig att undvika fällan 90% av startups går i


vakna

Story

I ett pulserande affärslandskap, där dammet aldrig aldrig tycks lägga sig, kämpar många en ojämn kamp.

Idag kommer varumärkens största konkurrenshot och möjligheter inte från kategorier, utan från breda arenor definierade av mänsklig motivation, befolkade av olika aktörer.

Finansiell osäkerhet, konkurrens, ekonomisk nedgång, interna konflikter, missnöjda kunder och marknadsförändringar är bara några av de utmaningar många företag lever med.

Jag såg frustrationen många känner i avsaknad av strategi för varumärket; över svårigheten att kommunicera ett relevant budskap kring sina produkter och tjänster; hur det påverkar, på ett professionellt och ett privat plan.

Statistik

9 av 10 startups misslyckas. 38%, på grund av sinande kassa. 35%, på grund av avsaknad av marknadsbehov.

År 5 kommer 50% att ha misslyckats. 60% misslyckas mellan Pre-Seed och finansieringsstadiet Serie A.

Cirka 35% av Serie A startups misslyckas innan de når Serie B. Ungefär 80% av nystartade teknik- och e-handelsföretag kommer att misslyckas.

25-30% av VC-stödda startups misslyckas fortfarande trots extra finansiering. Nästan alla startup-“enhörningar” (99,9%) kommer att misslyckas.

Källa: (Startup Failure Statistics: What Percentage of Startups Fail? [2023] (luisazhou.com))

 

Statistik för startups

Don’t have a brand. Be a brand.

När jag startade, februari 2023 såg jag behovet av att omdefiniera varumärkets strategiprocess, bortom det visuella, bortom varumärkets yta. 

Jag var fast besluten att väcka det inre varumärket till liv hos små och medelstora företag som blivit mer transaktionella än transformativa, men även startups som vuxit för snabbt eller tappat kontrollen.

Jag coachar varumärken som känner frustrationen över svårigheten att positionera sig på marknaden, kommunicera ett relevant budskap kring produkter och tjänster, stå ut från konkurrensen, växa och överleva de första kritiska åren.


Branding
Collective of business professionals walking to the office for a meeting, embodying a sense of unity and shared purpose within the workplace
Group of office workers walking towards the office for a business meeting, exuding determination and purpose in their stride
Woman Holding a Smiley Balloon
Lady in Beach Silhouette during Daytime Photography

Profileringsprocessen skapar en unik plattform som gör dig till hjälte din bransch, med en tydlig kontur och en stark position där kunder blir lojala efterföljare och ambassadörer för varumärket.

Jag avkodar essensen, och blir dina pålitliga följeslagare när du skapar en story kring varumärkets hjärta. 

Jag utmanar och leder; med förståelse, empati och engagemang, pekar jag mot ditt “varför” och ger dig modet att göra ikoniska drag. 

Ditt Brand Purpose lägger grunden

Colorful painted explosion in head. Concept of creative mind and imagination. Silhouette of human hand with colored fragments

  • Få kontakt med kunder på en mer personlig och känslomässig nivå och öka deras lojalitet och förtroende. (Rock Content, “How to Write a Meaningful Brand Purpose for your Business?” Rock Content, March 10, 2020, 1, Deloitte, “Brand purpose research and growth,” Deloitte Insights, June 17, 2019, 2.)
  • Attrahera och behålla de bästa medarbetarna som delar samma vision och passion som varumärket. (Canva, “What is a brand purpose and why is it important?” Canva, accessed November 7, 2023, 3.)
  • Öka konverteringsfrekvenser och försäljning genom att skilja varumärket från konkurrenterna och tilltala konsumenternas sociala samvete. (Rock Content, “Brand Purpose.”)
  • Styr varumärkets affärsbeslut och åtgärder och anpassa dem till syftet i hela organisationen. (Rock Content, “Brand Purpose.”)

Vision

I framtiden arbetar jag med organisationer som är ledare inom sina branscher, med starka varumärken och unika marknadspositioner som revolutionerar utvecklingen.

Jag blir en pålitlig följeslagare när du skapar en story kring dina kärnvärden, som resonerar med din publik; som delar din passion och entusiasm.

När marknadsdynamiken förändras, hjälper jag dig att anpassa och utveckla varumärket.

Då är ditt varumärke inte bara ett namn, utan en upplevelse som attraherar och behåller topptalanger, och gör kunder till lojala ambassadörer.

Bakom initiativet

Jag har många års erfarenhet av försäljning, marknadsföring, varumärkesutvekling och copywriting. På fritiden tränar jag på gym, och inbillar mig att kunna skjuta upp ålderskrämporna ett par decennier. Andra intressen är sönerna, skrivande och mänskligt beteende.

Peter Abramsgård

Grundare

Trusted By

This is a place to showcase the logos of some of your clients

cl_28_15.png

3 steg till ditt “Varför”

Brand Purpose är en kostnadsfri e-bok som exponerar varumärkets “varför” och demonstrerar hur det lägger grunden till resten av din varumärkesstrategi. Den ger dig en en bra grund till ditt eget Brand Purpuse statement.


vakna

Kurs Brand Purpose