Därför är ditt "Varför" avgörande

Peter Abramsgård

Story

Varumärkens största konkurrenshot och möjligheter kommer inte från traditionella kategorier, utan från breda arenor som formas av mänskliga drivkrafter och där olika aktörer är verksamma.

Utan en tydlig varumärkesstrategi riskerar du frustration och förlorad kraft i ditt budskap, vilket påverkar både professionella och personliga resultat. I ett ständigt föränderligt affärslandskap är en klar vision och förståelse för ditt “varför” avgörande.

Statistik

9 av 10 startups misslyckas. 38%, på grund av sinande kassa. 35%, på grund av avsaknad av marknadsbehov.

År 5 kommer 50% att ha misslyckats. 60% misslyckas mellan Pre-Seed och finansieringsstadiet Serie A.

Cirka 35% av Serie A startups misslyckas innan de når Serie B. Ungefär 80% av nystartade teknik- och e-handelsföretag kommer att misslyckas.

25-30% av VC-stödda startups misslyckas fortfarande trots extra finansiering. Nästan alla startup-“enhörningar” (99,9%) kommer att misslyckas.

Källa: (Startup Failure Statistics: What Percentage of Startups Fail? [2023] (luisazhou.com))

9 av 10 startups misslyckas. 38%, på grund av sinande kassa. 35%, på grund av avsaknad av marknadsbehov.

Don't have a brand. Be a brand.

Omdefiniera varumärkets strategiprocess, bortom den visuella ytan.

Väck det inre varumärket till liv, kommunicera med auktoritet. 

En kvinna har funnit sitt varför, och är överlycklig.

Profileringsprocessen ger en kraftfull plattform, där kunder blir lojala ambassadörer för ditt varumärke.

Essensen avkodas när du bygger en berättelse kring varumärkets kärna.

Processen frammanar ditt “varför” och ger dig modet att ta avgörande steg som befäster din position.

Ditt Brand Purpose lägger grunden

  • Få kontakt med kunder på en mer personlig och känslomässig nivå och öka deras lojalitet och förtroende. (Rock Content, “How to Write a Meaningful Brand Purpose for your Business?” Rock Content, March 10, 2020, 1, Deloitte, “Brand purpose research and growth,” Deloitte Insights, June 17, 2019, 2.)
  • Attrahera och behålla de bästa medarbetarna som delar samma vision och passion som varumärket. (Canva, “What is a brand purpose and why is it important?” Canva, accessed November 7, 2023, 3.)
  • Öka konverteringsfrekvenser och försäljning genom att skilja varumärket från konkurrenterna och tilltala konsumenternas sociala samvete. (Rock Content, “Brand Purpose.”)
  • Styr varumärkets affärsbeslut och åtgärder och anpassa dem till syftet i hela organisationen. (Rock Content, “Brand Purpose.”)