Därför är ditt "Varför" avgörande

Peter Abramsgård

Story

Finansiell osäkerhet, ekonomiska nedgångar och missnöjda kunder är bara några av de frågor företag måste hantera. Idag kommer varumärkens största konkurrenshot och möjligheter inte från kategorier, utan från breda arenor definierade av mänsklig motivation, befolkade av olika aktörer.

Bristen på en tydlig varumärkesstrategi leder till frustration, och påverkar förmågan att kommunicera ett kraftfullt budskap kring produkter och tjänster; hur det formar både professionella och personliga resultat. I ett ständigt föränderligt affärslandskap, är det viktigt att ha en tydlig vision och vara ett med sit “varför”. 

Statistik

9 av 10 startups misslyckas. 38%, på grund av sinande kassa. 35%, på grund av avsaknad av marknadsbehov.

År 5 kommer 50% att ha misslyckats. 60% misslyckas mellan Pre-Seed och finansieringsstadiet Serie A.

Cirka 35% av Serie A startups misslyckas innan de når Serie B. Ungefär 80% av nystartade teknik- och e-handelsföretag kommer att misslyckas.

25-30% av VC-stödda startups misslyckas fortfarande trots extra finansiering. Nästan alla startup-“enhörningar” (99,9%) kommer att misslyckas.

Källa: (Startup Failure Statistics: What Percentage of Startups Fail? [2023] (luisazhou.com))

9 av 10 startups misslyckas. 38%, på grund av sinande kassa. 35%, på grund av avsaknad av marknadsbehov.

Don't have a brand. Be a brand.

När jag inledde uppdraget i februari 2023 såg jag behovet av att omdefiniera varumärkets strategiprocess, bortom den visuella ytan, och väcka det inre varumärket  till liv.

Ambitionen är att leda en förändringsprocess hos små och medelstora företag, från transaktionella till transformativa organisationer. Jag guidar även startups med växtvärk, som tappat kontrollen.

Jag ger verktygen att leda respektive marknad, tränar i att kommunicera med auktoritet, och inte bara överleva utan blomstra under de avgörande första åren. 

När jag startade i februari 2023 såg jag behovet av att omdefiniera varumärkets strategiprocess, bortom det visuella, bortom varumärkets yta.
Man och kvinna planerar.

Profileringsprocessen skapar en kraftfull plattform som gör dig till ledare i din bransch, med en tydlig profil och en stark position där kunder blir lojala ambassadörer för ditt varumärke.

Jag avkodar essensen och fungerar som din strategiska partner när du bygger en berättelse kring varumärkets kärna.

Jag utmanar och leder, och med insikt, beslutsamhet och engagemang, pekar jag mot ditt “varför” och ger dig modet att ta avgörande steg som befäster din position.

Ditt Brand Purpose lägger grunden

  • Få kontakt med kunder på en mer personlig och känslomässig nivå och öka deras lojalitet och förtroende. (Rock Content, “How to Write a Meaningful Brand Purpose for your Business?” Rock Content, March 10, 2020, 1, Deloitte, “Brand purpose research and growth,” Deloitte Insights, June 17, 2019, 2.)
  • Attrahera och behålla de bästa medarbetarna som delar samma vision och passion som varumärket. (Canva, “What is a brand purpose and why is it important?” Canva, accessed November 7, 2023, 3.)
  • Öka konverteringsfrekvenser och försäljning genom att skilja varumärket från konkurrenterna och tilltala konsumenternas sociala samvete. (Rock Content, “Brand Purpose.”)
  • Styr varumärkets affärsbeslut och åtgärder och anpassa dem till syftet i hela organisationen. (Rock Content, “Brand Purpose.”)