Brand Discovery (#21) 1. Företagets varför
Brand Purpose
definierar varför företaget existerar bortom att tjäna pengar
avslöjar organisationens djupare mening och drivkraft
demonstrerar ett tydligt syfte som guidar beslut, inspirerar anställda och skapar en emotionell koppling med kunder
visar vilka personliga värderingar och övertygelser är viktiga för dig i ditt arbete och ditt företagande
tydliggör vilka utmaningar eller problem i världen känner du starkast för att lösa eller bidra till att förbättra
understryker vilka passioner eller intressen brinner du mest för, och hur kan de kopplas till din verksamhet
1a. Har företaget ett tydligt syfte utöver vinsten eller själva företagsidén?
2a. Har du formulerat ditt Brand Purpose Statement?
Brand Story
förmedlar ert ursprung, syfte och resa
bygger en emotionell koppling till kunder
skapar en stark identitet kring ert varumärke.
framhåller vilka organisationens viktigaste milstolpar under dess historia och hur har ni utvecklats över tid
visar företagets planer och ambitioner för framtiden
illustreras genom visuella element för att förstärka berättelsen
3a. Har din verksamhet en tydlig berättelse som förklarar varför ditt varumärke existerar och hur det har utvecklats över tid?
4a. Har du formulerat denna berättelse i ett konkret och engagerande Brand Story Statement som kommunicerar varumärkets historia och värderingar?
2. Företagets målgrupp och kundsegment
Target Audience
definierar vilka kunder ni riktar er mot, vilket hjälper till att skräddarsy marknadsföring och kommunikation
visar er primära målgrupp och hur er ideala kund ser ut i termer av demografi, beteenden och värderingar
5a. Har ditt företag en tydligt definierad målgrupp?
6a. Har du formulerat en beskrivning av er målgrupp i ett Target Audience Statement?
3. Företagets identitet
Brand Personality
handlar om de mänskliga egenskaper som associeras med ert varumärke
påverkarh ur kunder uppfattar varumärket
7a. Har din verksamhet en tydlig varumärkeskaraktär som förmedlar de värderingar och egenskaper som ni vill att kunderna ska associera med ert företag?
8a. Har du formulerat din varumärkeskaraktär i ett tydligt Brand Personality Statement som speglar de unika egenskaperna hos ert varumärke?
Core Values
är de grundläggande principer som styr ert företags beteende och beslutsfattande; som formar företagskulturen
beskriver vilka personliga kärnvärden och övertygelser som är viktiga för dig i ditt arbete och ditt företagande,
demonstrerar vad som är viktigast för dig när det gäller samarbeta med andra, vilka kärnvärden du söker hos potentiella samarbetspartners eller medarbetare
unerstryker vilka utmaningar eller problem i världen känner du starkast för att lösa eller bidra till att förbättra
9a. Har ditt företag definierade kärnvärden som styr era beslut och beteenden?
10a. Har du formulerat era kärnvärden i ett Brand Core Values Statement?
Brand Voice
definierar tonen och stilen i er kommunikation
speglar ert varumärkes personlighet
säkerställer konsekvent och engagerande interaktion med kunder
bestämmer vilka budskap du vill att kunderna ska associera med ert varumärke
11a. Har din verksamhet en tydlig varumärkesröst som definierar hur ni kommunicerar med era kunder och vilket intryck ni vill ge?
12a. Har du formulerat din varumärkesröst i ett klart Brand Voice Statement som speglar tonen och stilen ni använder i er kommunikation?
4. Företagets vision
Brand Vision
beskriver hur ni ser på framtiden för ert varumärke och er marknad
innebär en tydlig vision som hjälper till att styra strategiska beslut
avläser hur marknaden och kundbeteendet kommer utvecklas
avgör vilka förändringar eller innovationer ni planerar att implementera inom de närmaste åren
anpassar varumärket för att möta framtida utmaningar och möjligheter
ser specifika marknadssegment ni vill ta i anspråk eller utveckla
formulerar kort- och långsiktiga mål
ger insikt i vad ni vill uppnå med ert varumärke på marknaden
bestämmer vilka specifika utmaningar eller möjligheter vill ni adressera
13a. Har företaget en tydlig vision som beskriver vad ni strävar efter att uppnå på lång sikt, utöver dagens verksamhet?
14a. Har du formulerat din vision i ett konkret och inspirerande Brand Vision Statement som tydligt kommunicerar ditt företags framtid?
5. Företagets uppdrag
Brand Mission
beskriver vad företaget gör idag för att uppnå syfte och vision, och fungerar som vägledning i det dagliga arbetet
understryker vilka behov era kunder har och vilka problem ni vill lösa
15a. Har ditt företag ett tydligt uppdrag som beskriver hur ni uppnår er vision?
16a. Har du formulerat uppdraget i ett Brand Mission Statement?
6. Företagets strategi
Brand Positioning
handlar om hur ni vill uppfattas på marknaden i förhållande till konkurrenterna.
tar hänsyn till hur varumärket uppfattas av kunder och intressenter
avslöjar företagets styrkor och svagheter ur ett varumärkesperspektiv
17a. Har din verksamhet en tydlig positionering som beskriver vilken plats ni vill ha i kundernas medvetande?
18a. Har du formulerat din brand positioning i ett konkret och klart Brand Positioning Statement som förmedlar ert unika erbjudande och position på marknaden?
Brand Differentiation
handlar om vad som gör ert erbjudande unikt jämfört med andra aktörer
beskriver hur ni skiljer er från era största konkurrenter
demontrerar hur ni pararear eller utnyttjar nuvarande trender inom er bransch
19a. Har din verksamhet en tydlig differentiering som beskriver vad som gör er unika jämfört med konkurrenterna?
20a. Har du formulerat det i ett konkret Brand Differentiation Statement som förmedlar vad som särskiljer ert varumärke på marknaden?
Unique Value Proposition (UVP)
beskriver ert erbjudande unika värde
hjälper kunderna att förstå varför de ska välja er
identifierar det problem eller behov som ditt erbjudande adresserar, och som kunderna upplever i sina dagliga liv eller affärer
21a. Har din verksamhet ett tydligt och specifikt värdeerbjudande som förklarar vilket behov ni löser eller vilket värde ni tillför för era kunder?
22a. Har du formulerat detta värdeerbjudande i ett klart och tydligt Unique Value Proposition Statement som kommunicerar varför kunder ska välja er framför konkurrenterna?
Unique Selling Proposition (USP)
beskriver den unika fördel som särskiljer er från konkurrenterna
tydliggör varför kunder ska välja er och förstärker er position på marknaden
betonarvilka problem erbjudandet löser för kunden
visar hur erbjudandet förbättrar kundens liv eller verksamhet
demonstrerar vilka specifika fördelar kunder i din bransch söker som dina konkurrenter kanske inte tillgodoser
23a. Har din verksamhet ett unikt erbjudande eller en specifik fördel som skiljer er från konkurrenterna på marknaden?
24a. Har du formulerat detta unika erbjudande i ett tydligt Unique Selling Proposition Statement som förmedlar varför kunder ska välja er framför andra alternativ?
7. Företagets löfte
Brand Promise
beskriver vad kunder kan förvänta sig av ert varumärke
bygger förtroende och lojalitet
illustrerar följden, resultatet, upplevelsen och känslan av att använda produkten eller tjänsten
25a. Har din verksamhet ett tydligt löfte som beskriver vad kunderna kan förvänta sig av ert varumärke och vilken upplevelse ni garanterar?
26a. Har du formulerat detta löfte i ett konkret och klart Brand Promise Statement som tydligt förmedlar företagets löfte till kunden?
Företagets uppgifter
Fyll i företags- och kontaktuppgifter nedan och skicka svaren.
När du trycker på "SKICKA" visas en nedladdningsbar rapport som även skickas till angiven e-postadress.
SKICKA
console.log("JavaScript-koden laddas och körs."); // Testlogg för att bekräfta att koden laddas
document.addEventListener("DOMContentLoaded", function() {
// Hämta referenser till relevanta fält
const questi'input[name="input_radio"]:checked'); // Radioknapp för 1a
const questi'textarea[name="description"]'); // Textruta för 1b
const questi'.ff-el-group--break[data-field="input_radio_1"]'); // Container för 2a
if (!question1a || !question1b || !question2a) {
console.error("Något fält hittades inte.");
return;
}
// Funktion för att uppdatera synligheten för 2a
function updateVisibility() {
const is1aYes = document.querySelector('input[name="input_radio"]:checked')?.value === "Ja";
const is1bValid = question1b.value.trim().length >= 10 && question1b.value.includes(" ");
if (document.querySelector('input[name="input_radio"]:checked')?.value === "Nej" || (is1aYes && is1bValid)) {
question2a.style.display = "block"; // Visa 2a
} else {
question2a.style.display = "none"; // Dölj 2a
}
}
// Lyssnare för ändringar i 1a och 1b
document.querySelectorAll('input[name="input_radio"]').forEach(input => {
input.addEventListener("change", updateVisibility);
});
question1b.addEventListener("input", updateVisibility);
// Kör en gång vid sidladdning för att sätta initial synlighet
updateVisibility();
});